![]() ![]() |
Community CKV/CKV-1 2007 - februari no 2 Community manager en Onderhoud vaklokaal Harry Baggen |
In
dit nummer: leermiddelendatabase,
Sixties,
ICT-trainingen van Kennisnet, Wisselgesprekken, Generatie CKV, aanbod
kijkwijzer, workshop fotografie, Edupaper
Website community: http://static.kunstelo.nl/ckv1/community Website vaklokaal: http://static.kunstelo.nl/ckv1 |
|
Leermiddelendatabase | |
De actie "leermiddelendatabase" heeft er voor gezorgd, dat er nu meer dan 500 leermiddelen ter beschikking zijn gekomen voor de kunstvakken.
De huidige cadeaubonnen worden verzameld en gekoppeld aan een code die het mogelijk maakt om de toegekende bedragen te besteden bij Bol.com. Iedere inzender krijgt daar automatisch bericht over. Wanneer er nog geld over is dan komt er naar alle waarschijnlijkheid nog een korte verlenging van de actie. Inzenden van lesmateriaal is heel eenvoudig en altijd mogelijk. En kijken is mogelijk met gebruikersnaam en wachtwoord. Het is trouwens niet verboden om lid te worden van meerdere communities. Neem dan wel dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord. De onderstaande twee fragmenten zijn afkomstig uit de database CKV-1
In deze praktische opdracht gaan
leerlingen hun fantasie botvieren op enkele bekende
kunstwerken door in de stijl van een andere kunstenaar
veranderingen aan te brengen. Eerst moeten ze natuurlijk
enige kennis van zaken krijgen en dat gebeurt onder andere
door bouwkunst uit verschillende perioden met postmoderne
architectuur te vergelijken. Een website helpt hen hierbij.
Bij de les horen twee voorbeelden op A3-formaat die dun
geprint worden waardoor eroverheen kan worden getekend of
geschilderd.
De onderstaande opdracht is niet alleen geschikt voor het vak CKV-1, maar is ook te gebruiken bij CKV-2 of tehatex.In een 8 tal lessen komen de Dadaisten en de Surrealisten voorbij. De ideeën en werkwijzes, gedichten, schilderijen, collages, film en meer. Freund en zijn droomtheorieën. Aan het einde van de rit zijn de leerlingen kleine Surrealistenkenners. In de praktische lessen zijn ze beeldend bezig geweest en ze hebben surrealistische muziek ervaren.
|
|
Sixties | |
Kunst, mode, design, film en fotografie
vanaf 20 januari 2007 t/m 29 april 2007.
De tentoonstelling ‘Sixties!’ geeft een uniek tijdsbeeld van een van de meest woelige decennia van de twintigste eeuw: de jaren zestig. Naast Nederlandse kunstenaars als Stanley Brouwn, Constant, Ger van Elk, Daan van Golden en Jan Schoonhoven, zijn ook internationale iconen als Bill Copley, Roy Lichtenstein, Richard Hamilton, Robert Morris, Dan Flavin en Andy Warhol vertegenwoordigd. De combinatie kunst, mode, films, foto’s en design maakt naast de culturele ook de politieke en maatschappelijke veranderingen van deze kleurrijke periode voelbaar. [Lees verder.....] |
|
Generatie CKV | |
In de kunstbijlage van De Volkskrant van
deze week staat een artikel (Generatie CKV) over het vak CKV.
Onderstaand fragment wilden we u niet onthouden:
Ook voor Haanstra betekenen de onderzoeksresuitaten niet dat het vak niet voldoet. Al was het maar omdat 'het nu een leergebied is dat steeds sterker van belang wordt geacht'. Een andere opbouw is echter de moeite van het overdenken waard. 'CKV blijft nu bij een kennismaking met cultuur, alles wordt wel erg versnipperd gebracht.' Net als Van der Hoeven is Haanstra er daarom voorstander van de cultuureducatie in het primair onderwijs te laten beginnen. in de onderbouw van het voortgezet onderwijs kan het dan verder uitgebouwd worden, en in de boven- bouw kan het dan worden verzwaard. De 'ervaring' behoort dan bij de onderbouw, terwijl in de bovenbouw 'de kenniscomponent kan worden versterkt'. Deze 'doorlopende leerlijn' moet de leerling van begin tot eind vertrouwd maken met cultuur. Haanstra: 'De laatste jaren is de blik sterk op het voortgezet onderwijs gericht geweest, maar nu is er vooral in het primair onderwijs nog heel veel te winnen.' |
|
5000 euro van Kennisnet. | |
Iedere school voor VO ontvangt 5000 euro van Kennisnet.
Met de beschikbare middelen kunnen docenten en schoolleiders
ICT-trainingen volgen. ICT-trainingen kunnen o.a. besteld worden
digischool.nl/trainingen. De regeling Professionalisering is
gepubliceerd op regelingen.kennisnet.nl/overzichtkennisnet/professionaliseringvo.
Indien gewenst regelt Digischool de verdere afhandeling met Kennisnet.
Zie: Trainingen digischool Regelingen.kennisnet.nl/overzichtkennisnet E: erik@digischool.nl |
|
Derde serie Wisselgesprekken | |
Vanaf maandag 29 januari 2007 staat de
inschrijving voor de ‘Wisselgesprekken’ weer open.
In september werden de scholen voor de eerste keer in de gelegenheid gesteld via ons met andere scholen in contact te treden in het kader van de voorbereidingen op de veranderingen in de Tweede Fase per 2007. Omdat de belangstelling groot was, werd in november een tweede serie wisselgesprekken georganiseerd. Ook hiervoor was de belangstelling zodanig, dat we de toezegging om eind januari een derde serie wisselgesprekken te organiseren, nu uitvoeren. Alle scholen met een Tweede Fase kunnen weer inschrijven, ook de scholen die al aan de eerste of tweede ronde hebben deelgenomen. De inschrijving staat open tot en met maandag 12 februari. De ‘Wisselgesprekken’ zijn bedoeld om samen met anderen te brainstormen, te ontwerpen, om elkaar kritisch te bevragen etc. Wellicht kan het contact met andere scholen ook leiden tot een lastenverlichting door werkverdeling of tot gezamenlijke opdrachten aan schoolondersteuners. Tevens geeft het scholen de mogelijkheid voornemens, ideeën en materialen aan derden voor te leggen en commentaar en kanttekeningen te verzamelen om te analyseren waar de zwakke en sterke kanten van bepaalde voornemens liggen. Kortom, de gesprekken dienen om de gedachten te scherpen en elkaar verder op weg te helpen. Scholen kunnen vanaf 29 januari wederom digitaal inschrijven, met als doel gesprekspartners te vinden om in het kader van de voorbereiding op de vernieuwingen in de Tweede Fase de volgende (organisatorische) thema’s met elkaar te bespreken: • de slu-verdeling over de leerjaren en de omrekening naar formatie en contacttijd • het rooster (jaarrooster/perioderooster, soorten uren op het rooster, lengte roostereenheden) • het examenbouwwerk (het gebruik van de verruimde mogelijkheden, aanwijzingen en formats voor pta’s, herkansingen, toetsweken etc.). De spelregels zijn hetzelfde als in de eerste twee rondes en deze staan beschreven op onze website (http://www.tweedefase-loket.nl/wisselgesprekken). U kunt zich voor deze tweede tranche tot en met maandag 12 februari inschrijven. Aanmelden is alleen digitaal mogelijk. Als blijkt dat daar behoefte aan is, zullen wij de inschrijvingsmogelijkheden begin april 2007 heropenen voor een vierde tranche. Uiteraard kunt u zich daarvoor dan wederom aanmelden. Bron: Marlies van Tooren Tweede Fase Adviespunt m.vantooren@sopo.nl tel. 070-302 82 42 |
|
Edupaper | |
De boekentas van een leerling op een
middelbare school weegt gemiddeld al gauw een kilo of zeven. Het
digitale schoolboek van het Maastrichtse bedrijf Edupaper.nl heeft de
grootte van een half A4-tje, is paar centimeter dik en heeft een gewicht
nog geen drie ons. Dat is een van de grote voordelen. Als het werkt,
hoeven brugklassers van nog geen veertig kilo niet meer te zeulen met
zware boekentassen, vertelt Frank Tessers, op het Bonnefantencollege
verantwoordelijk voor het experiment. [Lees verder.....] |
|
Kijkwijzer Huis Marseille - museum voor fotografie | |
Bij tentoonstellingen Bert Teunissen:
Domestic Landscapes en Schraal: Armoede in Nederland is
een CKV-Kijkwijzer ontwikkeld. De kijkwijzer is van onze website te
downloaden onder het kopje 'activiteiten', 'education'. Beschikbaar tot
en met 4 maart 2006. Bij de CKV lesbrief is een extra onderdeel bij
Bert Teunissen's audioverhalen gemaakt dat te downloaden is voor de MP-3
speler van de leerling. De leerling moet deze dan ook meenemen bij een
bezoek.
Huis Marseille - museum voor
fotografie, Keizersgracht 401, 1016 EK AMSTERDAM, T +31 (0)20 531
89 89. De Kijkwijzer en de speciale ckv-audiotour in mp3-formaat zijn te
downloaden via: |
|
Lessenserie documentairefotografie voor jongeren | |
Voor de 3de en 4de klassen in het voortgezet onderwijs heeft het Rijksmuseum een lessenserie ontwikkeld over documentairefotografie, bestaande uit 3 workshoponderdelen en een online fotoprogramma. De workshop dient als voorbereiding op het maken van een fotomentary, dat is een serie documentairefoto's die samen één verhaal vertellen over een bepaald thema. Nadat de leerlingen de workshop hebben doorlopen en een eigen fotomentary hebben gemaakt, kunnen ze deze publiceren via een fotoprogramma, de zogenaamde fotomentarytool. Via deze tool kunnen de leerlingen de foto's die op andere scholen zijn gemaakt bekijken, aan hun fotomentary toevoegen en becommentariëren. Zo ontstaat er een uitwisseling van foto's en gedachten van leerlingen door heel Nederland over een bepaald thema! |
|
Afmelden van de mailinglist:Als je je e-mail adres wilt verwijderen van de mailinglist: |
|
Harry 01-02-2007 |